Čo to je Dropshipping a ako funguje

Čo to je?

Dropshipping je maloobchodný model elektronického obchodu (Eshop), ktorý umožňuje obchodom predávať produkty bez udržiavania akéhokoľvek fyzického inventára. Pri dropshippingu predajca predá produkt zákazníkovi, potom odovzdá predajnú objednávku dodávateľovi tretej strany, ktorý potom objednávku odošle priamo zákazníkovi v mene predajcu. Dropshipping predajcovia nepotrebujú investovať do žiadneho inventára produktov, skladu alebo skladovacieho priestoru a nezaoberajú sa procesom plnenia.

Vďaka nízkym vstupným nákladom a jednoduchosti založenia dropshippingového podnikania sa stal obľúbeným a pohodlným obchodným modelom pre maloobchodníkov s online obchodom, ktorí môžu prevádzkovať ziskové obchody s jednoduchým nastavením a veľmi malým rizikom. Dropshipping prispel k všadeprítomnosti elektronického obchodu, pretože umožnil mnohým hráčom nasýtiť trhy veľmi špecializovanými (niche) ponukami.

Maloobchodníci, ktorí využívajú dropshipping, môžu časom strácať určitú kontrolu nad zákazníckou skúsenosťou (to ako vás vaši zákazníci vnímajú); preto je dôležité poskytovať zákazníckú podporu ktorá môže byť rozhodujúca pre udržanie vašich kupujúcich. To je možné relatívne jednoducho prostredníctvom pluginov ktoré môžete pridať do platformy ktorú využívate. (Shopify, Shoptet…)

Ako Dropshipping funguje?

Dropshipping funguje prostredníctvom dodávateľov tretích strán (napr. AliExpress). Keď maloobchodník (napr. váš online obchod) dostane objednávku od zákazníka/odberateľa, odovzdáte špecifikácie (osobné a doručovacie údajte) dodávateľovi, ktorý mu produkt pošle na stanovenú adresu. Je to veľmi jednoduché, rýchle a odosielatel nesie zodpovednosť za proces prepravy.

Mnoho maloobchodníkov elektronického obchodu používa dropshipping ako základ svojich obchodných operácií a stavie svoj biznis len na Dropshippingu. Existuje aj iný spôsob využitia tohoto obchodného modelu.

Dropshipping možno efektívne využiť na doplnenie tradičných maloobchodných modelov kde už vlastníte sklad a zásoby. Keďže dropshipping nevytvára žiadne nadbytočné zásoby, môže sa použiť na výskumné účely – ako je testovanie vôd, predtým, než sa zaviažete k definitívnemu predaju na určitom trhu prostredníctvom svojho skladu.

Na vytvorenie internetového obchodu (eshopu) a následnom zavedení Dropshippingového modelu nepotrebujete byť podnikateľom (ak vaše tržby nepresiahnu zákonom stanovený limit pre príjmy z príležitostných činností) a nemusíte ani uzatvárať ani žiadne zmluvy s dodávateľmi, pokiaľ by sa jednalo o jednoduché objednávanie z Aliexpressu alebo iného internetového obchodu a následom preposielanie objednávok vašim zákazníkom.

Ak by ste v tomto obchodnom modeli dosiahli mimoriadny úspech, je vhodné uzavrieť zmluvu o dropshippingu už s kvalitným dodávateľom. Táto formálna dohoda by mala jasne špecifikovať podmienky, najmä v súvislosti o:

  • Definície
  • Rôzne termíny pre zrušenie objednávky atď.
  • Úloha predajcu
  • Úloha dodávateľa
  • Problémy so zásielkou
  • Právo na úpravu produktu
  • Zodpovednosť
  • Účinnosť
  • Poskytnuté produkty
  • Poskytované služby
  • Fakturácia
  • Predaj a daň
  • Zásady refundácie a vrátenia

Výhody a nevýhody Dropshippingu

Výhody používania modelu dropshippingu zahŕňajú:

  • Jednoduché spustenie: Po nájdení dodávateľa a vytvorení webovej stránky môžete okamžite začať predávať.
  • Vyhnete sa vysokým režijným investíciám: Keďže nie je potrebné nakupovať zásoby, možno sa vyhnúť inventáru produktov a nákladom na skladovanie. Čo robí Dropshipping dostupným pre každého.
  • Nič neriskujete: Dropshipperi neprídu o peniaze za nepredané zásoby, lebo vy produkty len „preobjednávate“ od dodávateľa k vášmu zákazníkovi.
  • Rozmanitosť produktov: Dodávatelia pre váš dropshipping eshop existujú takmer pre každý typ produktu, takže maloobchodníci môžu rozšíriť svoju ponuku produktov o rôznorodú ponuku.
  • Vyhnete sa komplikáciám pri skladovaní a preprave: Dropshipping môže byť užitočnou možnosťou pre každého, kto hladá ziskový predaj v iných geografických oblastiach, ako napr. v USA, UK, či v Austrálii. Doporučujeme, aby ste si dôkladne premysleli, aké produkty chcete predávať, a v akom odvetví chcete pôsobiť. Dôrazne vám však odporúčame vyhnúť sa predaju príliš drahých, veľkých, ťažkých, krehkých alebo mrazených produktov, ktoré by pre vás ako dropshippera nemuseli byť ideálne.

Na druhej strane, tu sú niektoré nevýhody, ktoré používanie dropshippingu zahŕňajú:

  • Nižšie zisky: Pri predaji cez model dropshippingu môžu byť vyše zisky menšie. Tento model prináša výhody, ale aj obmedzenia v podobe nižších marží. A to platí predovšetkým ak sa chcete pustiť do predaja elektroniky.
  • Vysoká konkurencia: Keďže dropshipping má málo prekážok vstupu, v tomto priestore je veľa hráčov. Niekedy tie isté produkty dokonca ponúka viacero online obchodov.
  • Menšia kontrola nad značkou a zákazníckou skúsenosťou: Dodávatelia vám zvyčajne (takmer nikdy) neumožňujú kontrolovať podrobnosti v balení a prezentáciu produktu. (umiestnenie vašeho loga na produkt)
  • Nedokáže sa vyrovnať nízkym cenám väčších spoločností: Väčšie spoločnosti majú väčšiu kúpnu silu, ktorú je možné využiť na veľkoobchodné zľavy na produkty ktoré chcú ďalej predávať zákazníkom. Preto môžu ponúkať produkty lacnejšie.
  • Menšia kontrola nad dodávateľským reťazcom: Pri dropshippingu sa predajca vzdáva zodpovednosti za včasné a správne odoslanie produktu, no stále nesie zodpovednosť za akékoľvek problémy s kvalitou produktu alebo chyby dodávateľa.

Čítajte ďalej...